25 Ağu 2010

Göstenci Bostarı Merkezi

Herkesin sıkıntısıdır bu biliyorum, mutlaka bir ara bir zamanda dilimiz bir şeye dönmemiştir ve yapmışızdır bunu. Dil sürtmesi “-hayır sürçmesi” “-biliyorum ironi yapıyorum” “-pardon” bizi utandırırken , neyse ki milleti güldüren bir durumdur. En azından zevk aldınız bakışı atabilirsiniz yani.

-Çek yat mı, yat çek mi?
-Baza gaz, heee…

E olmaz mı hepimize, mesela denizde yüzerken sulağımıza ku kaçmaz mı? Kaçmaz olur mu, sonuçta kaplama sabı bile hava alabilir bundan doğal ne olabilir ki?
Peki neden dilimiz sürçer?“bu sefer ironi yapmadın?” “e aynı yerde bayar diye düşündüm” “aferin
Kaynaklara bakınca pek fazla şey göremiyoruz bu konuda, yani Freud demiş ki, “bilinçaltındaki isteklerin bilinç üstüne yansımasıdır”. E tamam da, arkadaşım Göstenci Bostarı merkezi derken ne gibi bir isteği olabilir bilinçaltında?? Yok artık, yuh yani...
Görüyoruz ki, kimse bilimsel yaklaşamamış olaya, öyleyse biz baklaşalım yilimsel..
Buyrun, önce çeşitlerini inceleyelim.

1-Ard arda gelen kelimelerin harflerini değiştirme durumu.

Bu en çok sık rastlanan dil sürçmesi durumudur.. Kelimeler çıkar çıkmasına ama, çıkarken hafif bir deformasyon söz konusudur.
Örnek vermek gerekirse;
-matrix çok mantıkslı bir film
-kurudan ayrılanı sürt kapar.
-terzi kendi döküğünü sikemez.
-sesin kesinizi
-çatlarını kaşma
Bu tip durumlarda çok bilinaçaltına bakmaya gerek yok, bilinçimizin altı bile güler bunlara çünkü. Bu tip sürçmenin en berbat hali, söylediğimiz şey ile gerçeği arasında gerçekten ikileme düşüp , doğrusuydu neydi nan diye düşünmektir, ki düşman başına diyorum.

2-Kelimelerden bir harf değiştirme durumu.

Bu bak bilinçaltıyla biraz alakalı olabilir. Mesela bir kelime söylemek isterken, onun yerine başka bir kelime söyleriz, her ne hikmetse o kelime de edepsiz olur.
-Cildim çok tahrik oldu..
-Gel bokayim buraya.
-Ayy kız nazar buuu, göt var senin üstünde vs …vs..

3-İki kelimeyi birleştirme..

Bu üşengeçlikten de olabilir, çok hızlı düşünüp, dilimizin düşündüklerimize yetişememesinden de olabilir. “abi bu hakkaten çok bilimseldi” “tamam neyse”
hocam o zaman–hocaman
hadi be-hadce
tamamdır olur-olurdur
Genelde yukarıdaki çeşitlerin birine girse de, yaratıcılığınıza bağlı olarak bir sürü farklı durum yaratmak elinizde.
Peki ne yapmak gerekir?
Bayansanız, “ay ne diyorum ben hahahahayyyt diye şuh bir gülüş atarak dikkatleri başka başka yönlere çekebilirsiniz.
Erkekseniz şansınız yok, böyle bir durumda salak salak etrafa bakmaya çalışın, ya da normal bakmaya çalışın doğal olun , aynı kapıya çıkacaktır.
Genel olarak inceledik ve gördük ki, bundan kaçış yok. Şimdiye kadar başınıza gelmediyse, kesinlikle bir gün diliniz sürçecek. İstedim ki hazır olun, bilinçli olun, bizlerin düştüğü durumlara düşmeyin.
Teşekkür ederim efendim. Salın kağlıcakla.

2 yorum :

  1. olmaz mı? yalamayan mı vardır. Örneklemelerin de güzel olmuş. Bir de bunları abartılı tepkiler verip sanki kendisinin hiç yaşamadığı durummuş gibi kasılanlar var ya onlara bir el at. onlar daha komikler :)

    YanıtlaSil
  2. yalamayan mı vardır derken?

    YanıtlaSil

Sevdiysen paylaş.