10 Tem 2010

80'lerde börtü böcek olmak

Sevdiğin film türlerini sırala deseniz, ikinci ya da üçüncü sırada kötü filmler derim. Kötü film derken ama böyle saçma sapan, niye çekildiği belli olmayan, milletin ciddi ciddi uğraştığı filmler. Oyunculardan tutun da yönetmene kadar bir sürü karakteristik özelliği vardır bu filmlerin ve ben aslında kötü film derken belki yanlış bir tabir kullandım, ama aklıma daha doğrusu gelmedi. Ciddi ciddi izlerim böyle filmleri, mazoist bir zevk alırım. Saçma sapanlığın, basitliğin içinde kaybolmak, kendimi buna kaptırabilmek çok rahatlatır beni.
Bu kötü filmlerde kendi aralarında üçe ayrılır. Felaket filmleri, börtü-böcekli ve dövüş filmleri.
Dövüş filmlerinin üzerinde pek durmayacağım. Kısaca özetlersek çok kaslı bir abimiz ya dünyayı kurtarır , ya sevdiği kadını ya da kendi götünü. Hepsinde aynı ortak giriş gelişme sonuç vardır. Hepsinde kadınla sevişilir, ve özellikle 80 li yıllardan gelen bir filmse kadının memesi görünür ve sevişme sahneleri uzun tutulur. Dolph Lundgren, Chuck Norris, Kurt Russel en meşhurlarındandır ve adını hiç bilmediğimiz bir sürü daha oyuncu.
Şimdi geçelim asıl ilgi alanımıza, felaket filmleri ve hayvanlı filmler. Assolist en son ortaya çıksın, önce felaket filmlerinden bahsedelim.
Bütün dünyayı, ya da sadece Amerika'yı etkileyecek bir felaket olur önce. Zaten Amerikalılar için ikisi de aynı şeydir, dünya kendi ülkelerinden ibaret sandıkları için. Gerçi bazen daha minimal olanlarına da rastlarız, yanardağ patlaması ya da hortum, fırtına deprem gibi. Her zaman doğal felaket olması gerekmez, nükleer santral patlaması da olabilir, önemli olan kötü bir şey olmasıdır. Genelde mutlu bir aile ya da çift üzerine yoğunlaşarak başlayan film, işlerin sarpa sarmasıyla, felaket ortamında kahramanlaşan insanları bize göstererek hislenmemizi hedefler. Filmlerin isimleri zaten filmin özeti olur. Deprem, Fırtına, Yangın gibi..Bir dönem peşpeşe çekilmiş bu film çeşidi hala günümüz sinemasında da arada bir de olsa kendini gösterir. Bol bol milliyetçi vurgular yapılan filmlerde genelde ilk defa başrol kapmış bir kişi artık meşhur olduğuna inanarak yüzünde bunu belli eden bir ifadeyle tamamlar filmi. Genelde de çoğunu bir daha göremeyiz.

Ve börtü böcek filmleri.


80'lerde neredeyse patlamış bir film çeşidi. 90'ların ikinci yarısına kadar çekiciliğini korumuş, bol bütçeli versiyonları da yapılmış en bayıldığım türlerden olan film.
Genelde şöyle başlar, bir tesisten nükleer bir atık doğaya karışır, ve bununla temas eten börtü böcek, ya dev boyutlara ulaşır saldırganlaşır ya da orjinal boyutunda saldırganlaşır. Her iki durumda da, insanların neslini tüketmeye yemin etmişlerdir ve çok korkunçturlar çook. Bütün insanlığa saldırmadıkları anlarda kamp yapan ya da tatildeki bir grup kişiyle yetinirler sadece. Belki çoğu kişilerin fobilerinin altında bu filmler yatıyor olabilir.
Görsel olarak kullandığım 1977 yapımı "Empire of the Ants" bu türün belki babalarından ve en başarılı versiyonlarından biridir.
Bir de Arıların New York'a saldırdığı bir film vardı, gökdelenlerde adamları soka soka öldürüyorlardı.
Yılanlar, sülükler, böcekler, solucanlar, arılar, karıncalar, keneler hepsi neredeyse bu film çeşinde işlenmiştir. Belki biraz hayal gücümüzü zorlayarak zombileri bile bu gruba sokabiliriz.
80 kuşağı bu börtü böcekten ne istedi bilemiyorum, ama ardı ardına patlayan filmler, geriye elimizde bir sürü acayip film bıraktı. Ben nereden bulurum diyorsanız, gece ikiden sonra neredeyse her kanalda bu filmler oynuyor. Nasılsa kimse izlemez diye düşünüyorlar ama ben her defasında zevkle izliyorum.



3 yorum :

  1. Empire of the ants çok net hatırladığım film. Emin değilim ama bunun devamı da çekilmişmiydi ki? Küçücük evimiz vardı ve ama küçücük. İnan çok net hatırlamıyorum küçük bir orduyla izledim ben bu filmi ama bizim evimizde onu da hatırlayaamdım. Hay allah nasıl aklına geldi ki bu... Süper süper...

    YanıtlaSil
  2. Düzeltme : Filmi hatırlıyorum nerede izlediğimi hatırlamıyorum demek istedim çok karışmış : )

    YanıtlaSil
  3. :)))) Filmi hatırlamamak mümkün değil, birinin önce hatırlaması ve hatırlatması gerekiyor sadece:)

    YanıtlaSil

Sevdiysen paylaş.