12 Haz 2010

Shutter Island- Ada Sahillerinde Bekliyorum

Şimdi hacım olay şu. Bol ağaçlı çalılı yeşillikli bir ada buluyorsun, tamam mı? içine tıkıyorsun insanları, veriyorsun bilinçaltı oyunlarını, az merak, az gerçek serpiştiriyorsun üstüne, biraz da böyle deney meney hikayesi yanında garnitür olarak., ohh senden iyisi yok valla. Lost gibi hala dumanı üzerinde bir örnek olarak duruyor karşımızda, ha sonunda da tam anlaşılmaz yapıp hafif de seyirciye bırakırsan olayı dadından yinmez.
Ada'nın prodüksiyona en güzel etkileri kaçacak yer olmaması, olayların geçtiği yerleri ve seyircinin hayal dünyasını sınırlaması diyebiliriz. E tabii mekan dar olunca bu sefer devreye bol bol flashbackler (geri dönüş mü desem ne desem Türkçesine) giriyor. Yok yok Lost'dan bahsetmiyorum artık filmden bahsediyorum.
Girelim hadi hep beraber filmin içine. Gelenek oldu önce oyuncu ve yönetmenden başlayalım.
Efendim yönetmenimiz Martin Scorsese benim çok beğenerek işlerini takip ettiğim bir isim. Departed, Aviator ve Gangs Of New York filmlerinden bilirsiniz kendisini. Tabii bu filmlerden bileceğiniz bir isim daha var. Leonardo Di Caprio. Bu bir türlü yaşlanmak bilmeyen abimiz ise, baştaki toy halini o bebeksi yüzüne rağmen atabildi ve git gide yükselen bir oyunculuk performansıyla son yıllarda göz doldurmayı başardı (ne demekse).
Tarantino'nun Uma Thurman'ı gibi, Tim Burton'un Johnny Depp'i gibi oyuncu, yönetmen yapışmasının ( ve de yakışmasının) bir örneği oldular diyebiliriz Caprio ve Scorsese için. Filmde ayrıca Ben Kingsley gibi bir ustanın oynaması da çok doğru seçim görülüyor.

Film, Dennis Lehane'nin aynı adlı romanından beyaz perdeye aktarılmış (Sonunda kullandım şu klişe cümleyi). Kısaca özetlersek, tehlikeli akıl hastalarının tutulduğu denizin ortasındaki bir ada olan Shutter adasından, çocuklarını öldürmüş bir kadın tutuklu (hasta diye düzeltin) kaçar. Kapalı bir odadan hiç iz bırakmadan yok olan kadını bulamayan hapishane yönetimi FBI'a haber verir ve tecrübeli dedektif Teddy Daniels ve yardımcı Chuck Aule, gizemi çözmek için adaya gelir.

Ancak adaya ayak basmasıyla Teddy geçmişi ile ilgili anılar ve hayaller görmeye başlar. Anılarında onu çok rahatsız eden bir çok detayı film ilerledikçe görürüz.
Bir yandan yazıyorum bir yandan da küfür yer miyim diye düşünüyorum açıkçası. Çünkü film hakkında spoiler vermek tadını gerçekten kaçıracaktır bu filmin. Ama herkesin atladığı bir şey var. Bence sonunu bilerek bir kere daha izleyin filmi, emin olun çok farklı bir çok şey göreceksiniz. O yüzden film hakkında yazmayı burada bırakıyorum.

Filmin konusunu geçip biraz işlenişine bakmak gerekirse; Yönetmenimiz Scorsese gene üstüne düşeni yapıp, Awful Truth tokadını sık sık suratımıza indireceğinden emin olabilirsiniz. Film boyunca hissedeceğiniz, "dur len bu işte bir gariplik var" duygusu filmin sonlarına doğru," haaa demek o gariplik bundanmış"a dönüşecek, ama akabinde yerini "e ama bir dakka ya da şöyleyse, ama öyle de olabilir" le muhteşem bir final yaşayacaksınız.
Görülen hikayeden bir başka hikayenin filmde eş zamanlı gittiğini bilmek aslında filmi seyreden için iyi bir nokta. Bu tarz filmlerde tecrübeli olanlar varsa, yani Akıl Oyunları, 6.His vs gibi filmlerde zaten gerektiği gibi kıllanıp filmin hakkını verenler varsa onlar filmin daha ilk sahnesinden başlayan garipliği hissedip, gözlerini kısıp detay aramaya başlayacaklardır. Ancak, olan oluyor kalan sağlar bizimdir diye izlerseniz bu filmi bir çok şey kaçıracağınız muhakkak.

Son olarak burada toparlamak gerekirse; ilginç etkili sahneleri (hatta bir sahnesinde gözünüze toz kaçacak, benim kaçtı) , insanı mütemadiyen kıllandıran detayları, iyi oyuncu ve yönetmen performansı ile bu tarzı sevenler için mutlaka izlenilmesi gereken bir film .

3 yorum :

  1. Ne yaptınız:( bir başlayınca döktürüyorsunuz.. Olsun bunu da indirdim:) ilk önce bunu izleyeceğim. Sevdim bunu:)

    YanıtlaSil
  2. Bunu kesin kesin izle mehtap, pişman olmazsın:)

    YanıtlaSil
  3. :)izledim. İlk dr. odasına girip, ilaçı içince aa tamam çözdüm bu filmi deyip de, sona doğru farklı bir durum görmek.. etkileyici bir film.pişman olmadım:)
    Sonunu daha farklı gördüğüm,yanıldığım yani,bir diğer flm de İlk Korku, o an aklıma geldi.

    YanıtlaSil

Sevdiysen paylaş.